rss صفحهاصلی بینالملل ایران اجتماعی اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگوهنر معرفیاستان شهرستانها ثبتخبر دربارهما تماسباما پیوندها آرشیو | ||||
![]() استاندار اردبیل با اشاره به اینکه در روز شاید یکربع هم آن صندلی احمدی نژاد نمینشینم، گفت: باید بگویم ما الان در برخی سازمانها دوستانی داریم که بعد از انتصاب آنها از عملکردشان رضایت کامل نداریم. به گزارش شمالغرب به نقل از ساوالان خبر: با لهجه صحبت میکند و لبخند خاص مردم آذری را بر لب دارد. با همان هیجانی که هموطنان ترکزبانمان صحبت میکنند، از پروژهها و برنامههای دولت در استان اردبیل میگوید. میگوید با انجام «مگاپروژه»هایی که دنبال میکند، اقتصاد استان شکوفا خواهد شد. آقای استاندار همچنین میگوید منطقه آزاد تجاری در اردبیل درحال راهاندازی است. فعالان سیاسی، «مجید خدابخش» را اصلاحطلب میدانند؛ اصلاحطلبی که خود او آن را در مدار اعتدال شایسته میداند. مصاحبه با او در یک عصر زمستانی خشک انجام شد. آنچه میخوانید بخشی از تمام رویاهای یک استاندار برای بهبود شرایط استانی است که میگوید برای حل معضلاتش خیلی فرصت نشستن بر صندلیای که پیش از او محمود احمدینژاد بر آن تکیه زده بود را ندارد.
شما نسبت به برخی استانها از نیروهای اصلاحطلب بیشتر استفاده کردهاید، چه معیارهایی برای انتخاب مدیران سیاسیتان در نظر داشتید؟ دولت، دولت تدبیروامید است و این تدبیر اقتضائات اولیهای داشت که ابتدا مدرک تحصیلی مناسب و سابقه کار در این حوزه بود. بنابراین اکثر مدیرانی که در این حوزه منصوب شدند نوعا دارای سابقه کار در این حوزه بودند، مثلا فرمانداری که منصوب کردیم قبلا بخشدار یا معاون فرماندار یا فرماندار بوده است که در دولت نهم و دهم کنار گذاشته شده بود. دوم مشی اعتدال مدیران سیاسی بود، بهایندلیل که ایجاب میکند مدیران سیاسی با نمایندگان مجلس و امامان محترم جمعه و سایر قوا تعامل داشته باشند. سوم هم مردمداری و اولویتدادن به حل مشکلات مردم با لحاظ تجربیات اجرایی بود که براساس این اولویتها از ١٠فرماندار، ٩ نفر را تغییر دادیم و آن یکنفر هم همه این ویژگیها را واقعا داشت. با توجه به اینکه حامیان حسن روحانی در استان اردبیل اغلب از نیروهای اصلاحطلب بودند. آیا این موضوع را هم مدنظر قرار دادید؟ ما در ستاد آنقدر نیروی سیاسی نداشتیم. اما بههرحال گرایش سیاسی حامیان روحانی در استان مشخص است. بله، گرایش آنها طبیعتا با گرایش عمومی دولت روحانی بود و خاستگاهشان روشن بود و آقای روحانی براساس همین مشی رای آوردند. البته ستاد آقای روحانی نظراتی داشت، اما اینکه همه مدیران سیاسی ما جزو نیروهای ستادی باشند نه اینگونه نبوده است. نگاه شما در انتصاب مدیران سیاسی بیشتر به کدام گروه نزدیک بوده است؟ گرایش نیروهایی که منصوب کردیم، بهسوی اصلاحطلبی است. ما بهدنبال استفاده از نیروهای اصلاحطلب معتدل بودیم. آیا میتوانیم شما را بهعنوان یک استاندار اصلاحطلب بشناسیم؟ من نگاه اصلاحطلبانهای به امور دارم و در دولت آقای خاتمی، معاون سیاسی و قبل از آن، معاون عمرانی بودم. و در دولت نهم و دهم جزو نیروهایی بودید که کنار گذاشته شدید. من در آن دوران به حوزه صنعت وارد شدم و در مجموعه دولت نبودم. مخالفان دولت از انتصاب فرماندار اردبیل به دلیل اینکه ایشان در انتخابات٨٨، رییس ستاد رقیب آقای احمدینژاد بود، انتقادات شدیدی کردند، اما نهایتا او را منصوب کردید. آیا همچنان از این عملکردتان راضی هستید؟ یکی از اصول اصلی و مسلم در انتخاب و انتصاب مدیران این است که آنها نظام را قبول داشته باشند و برای نظام زحمت کشیده باشند. فرماندار اردبیل هم از همین اشخاص است. ایشان ۶٠ماه در جبهه بودهاند و جانباز ۴٠درصد هستند. چهار دوره عضو شورای شهر بودهاند. فرمانده و معاون گردان بودهاند. ایشان بهعنوان یک اصلاحطلب معتدل انتخاب خوبی بودند. عملکرد ایشان هم الحمدالله عالی است و مردم هم کاملا از ایشان راضی هستند. برخیها نقدهایی به ایشان داشتند که من آن نقدها را قبول نداشتم. اصرار شما به انتصاب نیروهای بومی استان به چه دلیل بوده است؟ واژه «تدبیر» ایجاب میکرد ما از نیروهای توانمندی که ظرفیت مدیریت در بخشهای مختلف را داشتند، استفاده کنیم، البته جذب نیروهای غیربومی، برای استان اردبیل و استانهای مشابه اردبیل دومشکل دارد؛ یکی اینکه در استانهای مرزی بهدلیل دوربودن از مرکز حضور نیروهای غیربومی خیلی سخت است. دوم اینکه براساس تصمیم دولت و مجلس، خانههای سازمانی واگذار شده، که مشکلات جدیای ایجاد خواهند کرد. از طرفی استفاده از نیروهای بومی زمینه رشد و آزمایش را برای بروز ظرفیت مدیریتی استان بالا میبرد و این مدیران بهتر با مردم ارتباط برقرار میکنند. و تنها فرماندار غیربومی، فرماندار خلخال است. بله، در این میان، فرماندار خلخال را داریم که غیربومی است. در زمان انتصابات در اوایل دولت، وزارت کشور بخشنامهای را ابلاغ کرد که براساس آن استانداران باید تنها از نیروهای داخل این وزارتخانه استفاده کنند، این بخشنامه شما را برای انتصابات مدیران سیاسی محدود نمیکرد؟ بله ما را محدود میکرد، اما این موضوع یک حسن و یک اشکال داشت؛ حسن آن این بود که امید به ارتقای شغلی افرادی که در بدنه وزارت کشور حضور داشتند از بین نمیرفت و از لحاظ سازمانی تصمیم درست و حرفهای بود، اما به لحاظ سیاسی پیداکردن این تعداد نیرو که علاوهبر ظرفیتهای اجرایی و سابقه وزارت کشور، پذیرش عمومی و برداشت و فهم سیاسی لازم و قدرت اجراکردن آن مسایل را داشته باشند، سخت بود. چ چه تعداد از مدیرانتان را خارج از وزارت کشور جذب کردید؟ دومورد داشتیم که به وزارت کشور انتقال پیدا کردند. فرماندار اردبیل هم یکی از آنهاست. در برخی استانها شاهد هستیم که نمایندگان مجلس گاهی برای انتصاب افراد نزدیک به جریان خود به استانداران فشار میآورند. در اردبیل این مشکل را نداشتید؟ ما روز اول با مجمع نمایندگان استان جلسه گذاشتیم و توافق کردیم که تعاملی عمل کنیم. بحث داخل استانداری را مطلقا خودم تصمیم گرفتم و مسوولیتش را هم کاملا میپذیرم. البته دوستان گاهی ناراحتیهایی در مورد بعضی افراد داشتند، اما بالاخره مردم به تغییر رای دادهاند و طبیعتا چهرههایی را میخواستند که با دولت همراهی کنند. در مورد انتصابات تصور من این است که رضایت عمومی جلب شده است. البته خطکش مناسبی برای اندازهگیری نظر مردم وجود ندارد، ضمن اینکه در مورد انتصاب برخی مدیرکلها این رضایتمندی وجود ندارد. کدام سازمانها؟ اسم نبریم بهتر است چون آنموقع باید بهدنبال تغییر آنها برویم. اما بههرحال برداشت مردم این است که استاندار تلاشی در این راستا انجام نداده است و این موضوع به پایگاه رای رییسجمهوری ضربه میزند. ما مکانیزمی نداریم که یک روزه بخواهیم برای ابقا یا جابهجایی همه مدیران کل تصمیم بگیریم، لذا باید موردی عمل کنیم. فکر نمیکنید بعد از گذشت حدود ١٨ماه از عمر دولت در اینباره کوتاهی شده است؟ در انتصاب مدیران کل، استاندار تصمیمگیرنده اول و آخر نیست، ازهمینرو خود وزارتخانه ذیربط باید در جابهجایی افراد متقاعد شود. هرچند بعضی مدیران هستند که از قبل بودهاند و انصافا هم خوب عمل کردهاند که ما آنها را نگه داشتهایم. منظورتان یکی از معاونانتان در استانداری است. بله؛ معاون استاندار قبلی را مدیرکل صنعت و معدن گذاشتیم و مدیرکل صنعت و معدن را هم در استانداری بهعنوان مدیرکل اقتصادی منصوب کردیم که واقعا یکی از بخشهای موفق ماست. شاید کسی بگوید که ایشان از مدیران دولت احمدینژاد بوده است، اما به اعتقاد من یکی از مولفههای تدبیر این است که ما از منابع انسانیای که پاکدست بودهاند و مشی معتدل داشته در جای مناسب استفاده کنیم. چه حسی دارید که روی صندلیای نشستهاید که احمدینژاد برای اولینبار بر آن تکیه زده است؟ من دوماه در آن دوره، معاون احمدینژاد بودم. آن صندلیای که شما میفرمایید، در روز شاید یکربع هم روی آن نمینشینم. بهخاطر احمدینژاد؟ بله، اما نه بهخاطر شخص احمدینژاد، که بهخاطر عملکرد دولت ایشان؛ چون در دولت گذشته کشور از نظر اقتصادی بهسوی انسداد کامل پیش میرفت تا جایی که دلار هزارتومانی به سههزارتومان رسیده بود و اکثر کارخانهها تعطیل بودند یا با ظرفیت کم کار میکردند و سرمایهگذاران استان را ترک کرده بودند. بنابراین باید موردبهمورد میرفتیم تا مشکلات را حل کنیم، به همین دلیل حضورم در دفتر کار خیلی کم است. از ابتدای کار برای توسعه استان چند طرح را دنبال کردهاید، پایاب سد خداآفرین، اتصال شمال استان به منطقه آزاد تجاری ارس، ایجاد منطقه آزاد سبلان، مس مشکینشهر و نفت مغان و ایجاد منطقه گردشگری سرعین از جمله این پروژههاست. الان وضعیت این به قول شما مگاپروژهها در چه وضعیتی است؟ در بدو ورود من به استان منابع مالی دولت بسیار محدود بود تا جایی که در اواخر دولت دهم زیر ٢٠درصد بودجه عمرانی تخصیص داده شده بود. بنابراین من چهار «مگاپروژه» برای استان طرح کردم که میتوانند در تغییر سرنوشت اقتصادی و توسعه اقتصادی استان نقش موثری داشته باشند. اراضی سد خداآفرین طوری بود که یکمیلیارددلار پول نیاز داشت که این میتواند بخشی از عقبماندگی استان را در برابر استانهای دیگر جبران کند که تا این لحظه تحقق پیدا کرده است و آقای روحانی یکمیلیوندلار از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفت و پروژههای تعطیل آن منطقه الان فعال هستند. مس مشکینشهر هم بعد از سفر روحانی به استان اردبیل کلید خورده است. زمان تکمیل پروژه سد خداآفرین مشخصا چهارساله است، مس مشکینشهر بستگی به نتیجه مطالعات دارد. درخصوص الحاق منطقه شمال استان به منطقه آزاد ارس و نیز تشکیل منطقه آزاد گردشگری سرعین نتوانستیم موفق شویم، اما خوشبختانه چند هفته پیش که این موضوع را پیگیری کردیم و به شورایعالی مناطق آزاد بردیم، درمورد آن خیلی بحث شد و نهایتا موافقت کردند که یک منطقه آزاد تجاری در استان اردبیل بهصورت مستقل تاسیس شود. و این منطقه آزاد تجاری کجا خواهد بود؟ مشخصا شهرهای بیلهسوار، پارسآباد، اصلاندوز و گرمی را جزو چهار نقطه در الحاق به ارس داریم که تلاش میکنیم، محدوده جدید و بزرگتری را آماده کنیم تا پیوست لایحه دولت به مجلس برود. بیلهسوار بهلحاظ داشتن گمرک، پارسآباد بهلحاظ داشتن کشت و صنعت و فرودگاه، اصلاندوز و گرمی هم در شرایطی مشابه با پارسآباد ظرفیت این کار را دارند. به نظر میرسد هنوز به جمعبندی نرسیدهاید؟ بهدنبال این هستیم که محدوده را تعیین کنیم که به احتمال قوی نقاط مرزی در محدوده جدید قرار میگیرند و عملا بهجای منطقه آزاد سرعین، یک منطقه آزاد جدید ایجاد خواهد شد که هردو را میتواند پوشش دهد. یعنی پروژه گردشگری سرعین منتفی است؟ ما بهدنبال یک منطقه جدا بودیم، اما اگر محدوده اجازه دهد، میشود آن طرح را هم در این قالب پوشش داد. بحث احداث فرودگاه در منطقه گردشگری سرعین به کجا کشیده شد؟ ایجاد فرودگاه مستقل برای سرعین شدنی نبود، اما اگر الان بتوانیم از لحاظ کارشناسی سرعین را هم در داخل آن منطقه آزاد جدید قرار دهیم، هردو هدف تامین میشود. اتمام این پروژهها حداقل به سه، الی چهارسال زمان نیاز دارد. برای رفع مشکل بیکاری اردبیل تا امروز چه کاری انجام دادهاید؟ اولینکاری که صورت گرفت، حمایت از پروژههای سرمایهگذاری بخش خصوصی بود که یا ابتدای کار تعطیل شده بودند یا کار بیش از ۵٠درصد پیشرفت نداشت. به همین دلیل با مدیران آنها تکتک جلسه گذاشتیم و طی این یکسال حداقل ١٠مورد از آنها دوباره فعال شدند. دومین کاری که انجام شد، پروژههای نیمهمتوقفشده در شهرکهای صنعتی را که عمدتا شرکتهای تولیدی بودند، از طریق بانکها و صندوق توسعه ملی دنبال کردیم. منظورتان پروژههای نیمهتمامی است که از دولت گذشته مانده است؟ بله، منظورم پروژه دولتی است. به دلیل گرانشدن قیمت دلار و نیاز واحدها به سرمایهدرگردش برای رفع نیاز این سرمایهگذاران که از طریق بانکها قابل تامین نبود، به سراغ بنیاد برکت رفتیم که زیرنظر ستاد اجرایی فرمان امام است. تا الان هم مشکل پنجتا حل شده است. در بخش سوم به سراغ پروژههای اقتصادی رفتیم؛ مثلا نیروگاه ۵٠٠مگاواتی را که در توسعه ملی داریم، دنبال میکنیم که نزدیک به ۴٢٠میلیوندلار تسهیلات میخواهد. مطلب دیگر اینکه ما باید در حوزه اقتصادی مزیت ایجاد میکردیم برای اینکه افراد انگیزه پیدا کنند که بهجای تهران و اطراف تهران به استان اردبیل بیایند و سرمایهگذاری کنند. برای همین امر معافیت مالیاتی را در سهبخش دنبال کردیم؛ در منطقه آزاد، منطقه ویژه اقتصادی نزدیک اردبیل که مصوب ٨٩ بود ولی به دلیل نبود سرمایهگذار فعال نشده بود و در حوزه صنایع دانشبنیان که ١٠هکتار زمین در اختیار پارک علم و فناوری گذاشتیم. قبلا در استان اردبیل دو محور توسعه تعریف شده بود؛ گردشگری و کشاورزی که ما در کنار اینها، دو مورد دیگر، یکی تجارت خارجی و یکی هم صنایع دانشبنیان را اضافه کردیم. در دولت گذشته بخش کشت و صنعت دشتمغان دچار مشکلاتی جدی شد. چهکاری برای رفع این عقبماندگی انجام دادهاید؟ در شمال استان بعد از سفر آقای روحانی قرار شد یکمیلیارددلار به اراضی پایین سد خداآفرین اختصاص داده شود؛ یعنی با این طرح ٨٣ هزار هکتار به اراضی آبی استان اضافه میشود. با توجه به آبوهوای دشت مغان میتوان در سال دو بار کشت انجام داد، یعنی در عمل ١۶۶هزارهکتار به اراضی آبی استان اضافه شده است. درحالحاضر ما به دنبال این هستیم که در استان حداقل پنج کشت و صنعت، مشابه کشت و صنعت دشت مغان راه بیندازیم. از طرفی برنامههایی داریم که در طرح منطقه آزاد، دانشگاهی بینالمللی عمدتا در حوزه کشاورزی راهاندازی کنیم. در بخش شیلات برنامه توسعه خوبی را دنبال کردهایم تا حداقل به ٣٠هزارتن تولید ماهی برسیم و عمدتا این فعالیتها را باید به سمت صادرات ببریم. پروژههای نیمهتمام باقیمانده از دولت گذشته بودجههای کلانی میخواهد، وضعیت اردبیل در اینباره به چه شکلی است؟ ما امسال بعد از سفر آقای روحانی و هیات دولت به استان وضع بسیار مطلوبی داریم و پولی که امسال به حساب دستگاهها واریز شده نسبت به سال قبل ١٧برابر شده است و اکثر پروژههای نیمهتمام استان درحالحاضر فعال است و پروژههای بزرگی که ٩ماه قبل بهطورکامل تعطیل بودند الان حتی با شیفت شب در حال تکمیلشدن است.
چقدر سرمایه برای اتمام این پروژههای باقیمانده نیاز است؟ ما دو نوع پروژه داریم، یکی مگاپروژه و یکی پروژههای معمولی. تعداد پروژههای معمولی زیاد است که روی آنها خیلی انرژی نمیگذاریم. من تلاشم این است که پروژههای بزرگ مثل بیمارستان و راهآهن و کارخانجات بزرگ را دنبال کنم. از طرفی دولت طرحهای بالای ٨٠درصد را دنبال میکند، چون پروژههای زیر ٨٠درصد آنقدر زیاد است که کار خاصی نمیتوانیم انجام دهیم. آیا سرمایهداران اردبیلی تمایل به سرمایهگذاری در اردبیل دارند؟ چون در برخی استانها مانند کردستان و سیستانوبلوچستان این یک مشکل جدی است. بله، تمام تلاش ما این بود که به سرمایهگذار به عنوان کسی که میتواند در ایجاد اشتغال فرزندان این استان نقش ایفا کند نگاه کنیم. اما فقط نگاه کافی نیست و دولت باید از این سرمایهگذاران حمایت کند. بله، اما تکرار این موضوع موجب میشود این فرهنگ و این گفتمان ایجاد شود. الان جاافتاده و سرمایهگذار یک امنیت خاطر پیدا کرده است و ما هم حمایت عملی میکنیم. انتظار دیگر مردم اردبیل تغییر در فضای سیاسی استان است. استانداری در این راستا چه برنامههایی را دنبال میکند؟ استقرار دولت در استان کاملا آرامش، دوستی و وحدت را برقرار کرده است و واقعا در ١۴ماهی که من در استان هستم، رفتار افراطی چه از اصلاحطلبان و چه از اصولگرایان نداشتیم. البته هر دوگروه تا به حال شاید هرکدام چهار یا پنج سخنران منتسب به گروه خودشان را دعوت کردهاند و سخنرانی انجام شده است. اما بالاخره استانها در بحث احزاب رفتارهای خاص خودشان را دارند و خیلی احزاب در سطح استان فراگیر نیستند. اما ما بهعنوان نماینده دولت هیچ رفتار افراطی که باعث شود فعالیت سیاسی یک گروه را تحتفشار قرار دهد نداشتهایم. یعنی خط قرمزی برای فعالیت احزاب سیاسی قایل نیستید؟ در چارچوب قانون هیچ مشکل خاصی برای فعالیت احزاب وجود ندارد و براساس قانون هرنوع فعالیت فرهنگی سیاسی مورد حمایت دولت است. اما این نقد به شما وارد است که معاون سیاسی شما جلسات پیگیرانهای را با نمایندگان احزاب نداشته است. بله، مکررا نداشتهاند، ولی جلساتی را دارند که البته ممکن است احزاب از تعداد آن راضی نباشند. با توجه به اینکه به انتخابات مجلس نزدیک میشویم این جلسات میتواند موثر باشد. اصل کاری که ما باید بهعنوان نماینده دولت به دنبال آن باشیم این است که میزان مشارکت مردم را در انتخابات افزایش دهیم و افرادی هم که کاندیدا میشوند سعی کنند که در حیطه حداکثری بیایند و امکان رقابت در انتخابات داشته باشند. تا چه اندازه به توسعه سیاسی اعتقاد دارید؟ ما بدون توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی نمیتوانیم توسعه اقتصادی ایجاد کنیم. در توسعه سیاسی این بحث را با دوستان رسانه داشتیم که دولت به آزادی فضای نقد و قلم کمک میکند. در توسعه سیاسی اعتقاد من این است آن چیزی که باید محور باشد قانون است؛ ما یکسری خطوط قرمز داریم مثل ولایتفقیه، قانون اساسی، ارزشهای اسلامی، امنیت ملی و تمامیت ارضی که مطالبی است که بهعنوان چارچوبهای اساسی مطرح است و با این ملاحظات طبیعتا ما باید فضا را باز بگذاریم. فکر میکنید چنددرصد از برنامههای دولت در اردبیل تا پایان دولت یازدهم اجرایی میشود؟ من تردید ندارم که انشاءالله آن چهار مگاپروژه که گفته شد را در سهسال آینده به بالای ۵٠درصد پیشرفت میرسانیم. انتهای پیام/ اخبار استان اردبیل را اینجا بخوانید دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر مسئول سایت منتشر خواهد شد. نظرات شما عزیزان: ![]() ![]()
مطالبمرتبط |
| |||