rss صفحهاصلی بینالملل ایران اجتماعی اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگوهنر معرفیاستان شهرستانها ثبتخبر دربارهما تماسباما پیوندها آرشیو | ||||
![]() مسئول سازمان بسیج دانشجویی دانشگاههای استان اردبیل، گفت: متاسفانه برخی جریانات وابسته یا گروههایی که تامین منافع خود را با استقلال کشور و جنبش دانشجویی و تحقق عدالت در تضاد می بیینند،با ایجاد فضایی مسموم تلاش می کنند تا جنبش دانشجویی را به تقابل با نظام اسلامی بکشانند.
به گزارش شمالغرب؛ معین الدین اسدی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار سبلانه، در مورد رسالت های دانشجو و وظایف دانشجویان در شرایط کنونی، اظهار کرد: دانشجویانی که موجب شدند تا 16 آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شود، خواص بودند امروز تعهد دانشجویان ما نسبت به آن دوره بیشتر شده و تعداد دانشجویان خواص افزایش یافته است.
وی گفت: دانشجویان باید توجه داشته باشند که به دانشگاه آمده اند تا درس بخوانند و نام آنها نیز دانشجو است یعنی جویای دانش بوده و نباید منتظر باشند، استاد علم را به او دهد بلکه خود باید به دنبال کسب علم و دانش باشد.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی دانشگاههای استان اردبیل افزود: دومین وظیفه یک دانشجو رشد شخصیتی است و اینکه به لحاظ خودشناسی و خداشناسی خود را ارتقا دهد چراکه اگر دانشجوی ما تحصیلکرده اما از نظر تعهد و رشد شخصیتی پایین باشد، این فرد در جامعه کارایی لازم را نخواهد داشت و نمی تواند وظیفه و مسئولیت خود را به درستی انجام دهد.
وی تصریح کرد: دانشگاه ها یا حوزه های علمیه جاهایی هستند که خیلی چیزها را زودتر از دیگران باخبر می شوند و می فهمند چون بالاخره بطور کلی آدمهای با اصرار تر و باهوش تر به طور نسبی به حوزه های علمی و دانشگاه ها می آیند و خود گروه اجتماعی آنها ارزشمند است.
اسدی خاطر نشان کرد: دانشجویان باید همچنان به عنوان حاملان پیام انقلاب و تضمین کنندگان پویایی و تحرک انقلابی بمانند؛ رسالت دانشجو این است که همچنان پیشگام انقلاب و پیشاهنگ حرکت باشند اما نه چنان که از توده ها جدا شود و برای خودش به سویی رود و یک وقت پشت سرش را نگاه کند ببیند که از توده ها تقریبا کسی نیست؛ این است که دانشجو باید فرهنگ این انقلاب را روز به روز بهتر بشناسد و بهتر پاسداری کند.
دانشجو سیاسی باشد یا نباشد؟ مسئول سازمان بسیج دانشجوی دانشگاههای استان اردبیل، گفت: در مورد سیاسى بودن دانشجو و این که آیا لازم است دانشجو علاوه بر فعالیت های علمی و پژوهشی خویش، مشارکت سیاسی داشته باشد ؛ سه تفکر وجود دارد؛ نخست اینکه عده اى مخالف سیاسى بودن دانشجو و هرگونه فعالیت سیاسی او هستند، و به فرموده مقام معظم رهبری «در محیط دانشگاه، بعضیها حوصله حرکت ندارند؛ میگویند بگذار کارهایی را بکنیم، درسمان را بخوانیم، زودتر این ورق پاره را بگیریم و مثلاً دنبال کاری برویم... اینها مشمول... بیداری، خیزش و حرکتی که عنوان دانشجویی دارد نیستند.» وی ادامه داد: دوم اینکه برخی دانشجوى سیاسى پیرو و کاملاً فاقد درک و بینش سیاسی را مىخواهند تا به عنوان ابزارى افکار آنها را در سطح دانشگاه تبلیغ کند و به اصطلاح به عنوان «توپخانه ومهمات سیاسی » عمل کند؛ ترویج کنندگان چنین تفکری عموماً جریان های سیاسی ، احزاب و گروه هایی هستند که تنها در صدد کسب قدرت ، به هر وسیله بوده و با استفاده از جایگاه مهم دانشگاه و موقعیت حساس دانشجویان ، اهداف نامشروع و غیرقانونی خود را حتی با نادیده گرفتن امنیت ومنافع ملی ، در جهت تضعیف نظام اسلامی و مردمی کشورمان تعقیب می کنند. اسدی یادآور شد: دسته سوم با رویکردی واقع بینانه به جایگاه دانشگاه و دانشجو و نقش مهم آن در ساختارهای اساسی کشور ، بر ارتقای سطح بینش و تحلیل سیاسی دانشجویان ، حفظ استقلال و مشارکت سیاسی مناسب با نقش و کارکردهای دانشجویی ، تاکید و اهتمام دارند. به گفته مسئول سازمان بسیج دانشجوی دانشگاههای استان اردبیل، در نگاه دینى و با مراجعه به نصوص و مبانى اسلامى، مشارکت سیاسى و حساسیت به امور جامعه ، به عنوان یک حق ، وظیفه و تکلیف همگانی ، مورد اهتمام آموزه های دینی مبین اسلام است که در آموزه های متعددی نظیر مقام خلیفه الهی انسان ، بیعت با حاکم ، امر به معروف و نهى از منکر ، عنصر مشورت، پاسخگوئی والیان و حاکمان به مردم و نظارت بر قدرت سیاسی و ... ، تبیین شده است. وی کسب بینش و تحلیل سیاسی، ارتقای معرفت دینی و معنویت، آرمانگرایی و پرسشگری و انتقاد را از ویژگی های ممتاز دانشجوی سیاسی مطلوب، در جهت انجام مشارکت سیاسی خود در سطح دانشگاه و جامعه اسلامی، عنون کرد و گفت: مشارکت سیاسى و حساسیت نسبت به امور سیاسى نیازمند داشتن بینش و آگاهی های سیاسی دقیق، تحلیل صحیح و منطقی قضایا و تفسیر و تأویل رفتار شخصیتها، دولت ها و جریانات ، شرایط داخلی و بین المللی است. اسدی ادامه داد: دانشجوی سیاسی همواره در صدد ارتقای سطح معرفت دینی و معنویت خویش و محیط دانشگاه و جامعه است؛از این منظر یک دانشجوی سیاسی وظیفه دارد تا پس از شناخت مبانی فکری اسلام، به خودسازی و تهذیب نفس خود که از مهمترین زمینه های رشد و توسعه سیاسی فرد و جامعه است، بپردازد ؛ و پس از آن است که می تواند به فرهنگ و جامعه خود، خدمت کند. چنانکه مقام معظم رهبری با تاکید بر «عمق بخشیدن به معرفت دینى» در بین دانشجویان » ، می فرماید: «باید کار معرفتى عمیق انجام بگیرد»
مسئول بسیج دانشجوی دانشگاههای استان اردبیل، تصریح کرد: بر این اساس رهبر معظم انقلاب، دانشجویان و حرکتهاى دانشجویى را به آرمانگرایى رهنمون ساخته، و چنین مىفرماید: «طبیعت دانشجو، آرمانگرایى است؛ باید هم آرمانگرا باشد . اگر آرمانگرا نباشد، این حرکت متوقف خواهد شد . در زمینه علم هم باید آرمانگرا باشد؛ در زمینه جامعه و مسائل جارى خودش هم باید آرمانگرا باشد، اصلا آرمانگرایى جوان، مایه پیشرفت است، اگر آرمانگرایى را در جوانان خفه کردند و کوبیدند و از بین بردند - یا زشتشمردند - اشکال بزرگى متوجه خواهد شد . این نباید باشد .»
وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری « نبادا کسى تصور کند که اگر این زبان انتقادى حتّى یک کمى تلخ هم باشد، حالا بنده که اینجا نشسته ام، ناراحت خواهم شد، نه؛ اتفاقاً خودِ این زبان انتقادى هم برخاسته ى از همان نگاه و توقعات آرمانى است؛ راضى نبودن به آنچه که داریم، معنایش میل و گرایشِ رسیدن به آن چیزى است که نداریم و این درست همان چیزى است که ما میخواهیم» از این رو دانشجویان باید انتقادات و نظرات انقلابى خود را به دور از هر گونه مصلحت اندیشى و با صداقت کامل مطرح کنند، زیرا اگر دانشجو مصلحتاندیش باشد، مسئولین جامعه به طریق اولى در تصمیمگیرىهاى خود نیز مصلحت اندیش میشوند .
اسدی تصریح کرد: با توجه به موارد اشاره شده انجام برنامه های بصیرتی و روشنگری های سیاسی،فرهنگی،علمی، اقتصادی و موارد دیگر در دانشگاههای استان مشکلی وجود ندارد ولی انتظاراتی که از ریاست محترم دانشگاهها داریم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب اردبیل زمینه اجرای کرسی های آزاد اندیشی و تریبونهای آزاد در دانشگاه ها بیش از پیش مهیا کنند.
سياست زدگي سمی مهلك برای فعاليت هاي دانشجويي مسئول سازمان بسیج دانشجوی دانشگاههای استان اردبیل بیان کرد: در حقیقت جنبش دانشجویی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اینکه بیشترین عمر خود را صرف « تقابل » و مبارزه با نظام سیاسی و ایجاد انقلاب کرده بود، بعد از پیروزی انقلاب خود را برخوردار از نظامی اسلامی ، مستقل ، مردمی ، عدالتخواه و استکبار ستیز و خادم مردم می بیند ؛ از این رو با تغییر شرایط وارد عرصه « تعامل» با نظام و مشارکت سیاسی می شود؛ هرچند متاسفانه برخی جریانات وابسته یا گروههایی که تامین منافع خود را با استقلال کشور و جنبش دانشجویی و تحقق عدالت در تضاد می بیینند ؛ با ایجاد فضایی مسموم تلاش می کنند تا جنبش دانشجویی را به تقابل با نظام اسلامی بکشانند ، به تعبیری ؛ « سعی میکنند این ویژگی را به محیط دانشگاه تحمیل کنند که ما به گروهی می گوییم جنبش دانشجویی که ضدنظام است این تعریف غلط است. چه کسی گفته حالا چون نظام جمهوری اسلامی تثبیت شده دیگر دانشجو هیچ نقش پیشتازی ندارد. وی گفت: امروز باید توجه داشته باشیم که اصلاً حفظ استقلال و دست یابی به استقلال نهایی و حقیقی جز با محو نظام سلطه امکانپذیر نیست. چون نظام سلطه ماهیتش به گونهای است که هیچ نوع استقلالی را نمی پذیرد. هیچ نوع نظام مردمی حقیقی را نمی پذیرد... خوب ما اگر آزادی حقیقی می خواهیم، آزادی حقیقی در یک مبارزه مستمر است. اگر مردم سالاری می خواهیم لازمهاش عدالتطلبی است. عدالت اگر نباشد اصلاً مردم سالاری حرف مفت است. ازبین خواهد رفت. امروز در کجای دنیا مردمسالاری داریم؟ شبکههای رسانهای متکی به باندها و احزاب قدرت و ثروت، همة حکومتها را در دنیا تخته کردهاند. یک نظام مردمی حقیقی هست، خودشان هم اقرار میکنند. این را حتی دوست و دشمن ولو با کینه و با بغض میگویند؛ بالاخره این نظام پایگاههایش مردمی است. امروز مهمترین رسالت جنبش دانشجویی عدالتخواهی است... و اتفاقاً در اینجا زمینه برای پیشتازی، نوآفرینی و ابتکار بسیار زیاد است. و غیر از دانشجو هم نمیتواند. همان طور که دیدیم مقام معظم رهبری به اعتقاد من قویترین و عمیقترین خطابشان را خطاب به حرکت و جنبش دانشجویی ابراز فرمودند با محوریت عدالت خواهی.» اسدی خاطر نشان کرد: هویت و گفتمان جنبش دانشجویی پیش از آنکه دشمنی یا دوستی با نظام های سیاسی باشد، در هر حال، عدالتخواهی است؛ اگر دأب و دغدغه نظام عدالت و عدالتخواهی نبود، باید به آن اعتراض کند، و درگیر شود و اگر مانند نظام برآمده از انقلاب اسلامی، عدالت بود باید به حمایت از آن برخیزد. بهترین صورت این کمک می تواند، نقد و طرح صحیح مسائل و مطالبه آگاهانه و منطقی نیازهای مردم و آرمان های جامعه باشد و صدالبته «مطالبه کردن با دشمنی کردن فرق دارد» و این توقعی است که مردم انقلابی ایران از همه اقشار به ویژه دانشجویان به عنوان قشری تحصیلکرده، فعال و زمان شناس دارد.
رسالت فعلي دانشجويان در قبال مسايل داخلي و بين المللي به گفته مسئول سازمان بسیج دانشجوی دانشگاههای استان اردبیل با پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم تغییر شرایط، نه تنها مسئولیت دانشجو و دانشگاه خاتمه نیافته، بلکه با توجه به مقتضیات و نیازهای زمانه و افزایش و پیچیدگی دشمنی هایی که از داخل و خارج متوجه مردم و کشور است، بیشتر هم شد ؛ جنبش اصیل دانشجویی پس از فروریختن نظام دیکتاتوری پهلوی و برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، به تعقیب آرمانهای بلند خویش در مبارزه با استکبار و عدالت طلبی پرداخت و در 13 آبان 1358 کانون فتنه استکبار را نشانه می رود و با تسخیر لانه جاسوسی و پایین آوردن پرچم امریکا، شمارش معکوس مرگ یک ابرقدرت را در سطح جهان فریاد می زند؛ در شرایط پیش آمده پس از انقلاب ، پاسداری از نظام نوپای اسلامی ، تلاش برای آبادانی و پیشرفت بخش های مختلف کشور و مقابله با توطئه های گوناگون استکبار جهانی و ایادی داخلی آن ، از افتخارات ارزشمند جنبش دانشجویی محسوب می گردد ؛ آن روز « مهمترین آرمان دانشجویی حفظ سرزمین بود. بهترین دانشجویان ما در هویزه زیر تانکها له شدند. بسیاری دانشجویان به دورترین نقاط کشور برای سازندگی و رفع محرومیت رفتند و فدا شدند؟ در کردستان چقدر جوانهای ما آب کشیدند، راه کشیدند، محرومیتزدایی کردند و در راه بسط عدالت تلاش کردند و بعد هم شهید شدند؟ » وی اعتقاد دارد: جنبش دانشجویی ایران بر خلاف سایر جنبش های دانشجویی سه آرمان مهم دارد ؛ استقلال طلبی ، استکبار ستیزی و عدالت خواهی و تحقق این آرمانهای مقدس جز با « آگاهی از راه و آگاهی از دشمن » امکان پذیر نیست . در غیر این صورت همانگونه که تجربه های مکرر تاریخی نشان داده ، جنش از اهداف و آرمانهای خویش منحرف و ابزاری برای استکبار جهانی و جریانات سیاسی قدرت طلب مبدل می گردد . هرگاه جنبش دانشجویی به جناحهای سیاسی بپیوندد، از هویت واقعی و تاریخی خود، که حمایت از مردم بوده است، فاصله می گیرد. از این رو دانشجو لازم است «سیاسی» بوده و از بینش و تحلیل سیاسی قوی و مشارکت سیاسی سازنده برخوردار باشد ؛ ولی از «سیاستبازی» و افتادن در دام جنجال های سیاسی و جناحی بپرهیزد . چنانکه یکی از شاخصههای بارز 16 آذر1332، تشخیص و تحلیل درست و ایفای نقش صحیح جریان دانشجویی در راستای مصالح ملی در آن برهه از زمان بود. در شرایط کنونی نیز دانشجو با سرلوحه قرار دادن آرمانهای اسلامی و ملی خویش، وظیفه دانش پژوهی، تعمق، نو آوری علمی و تلاش در جهت اعتلای اقتصادی و فرهنگی کشور را هرگز از منظر خویش دور نخواهد ساخت. انتهای پیام/ اخبار استان اردبیل را اینجا بخوانید دیدگاههای ارسال شده ، پس ازتأیید توسط مدیر مسئول سایت منتشر خواهد شد. نظرات شما عزیزان: ![]() ![]()
مطالبمرتبط |
| |||